werkstuk gemaakt door: Hoogerwaard,  bewerkt voor site door cuppie

Sommige provincies die je verovert bevatten grondstoffen.

Zodra je een grondstofprovincie bemachtigd hebt verhoogt de genoemde grondstof je productie van bepaalde goederen met een factor x5. Het is dus slim om alleen die fabrieken te bouwen waar je een verhoogde goederenproductie van hebt. 

VB: Je verovert in de bronstijd een provincie die de grondstof "bloemen" bevat, je kunt dan het beste een ververij bouwen zodat je per 4 uur, 5 verf produceert.

Na de progressieve tijd verschijnen er geen "nieuwe" grondstoffen op je kaart.

Er bestaan dus geen grondstoffen voor de moderne tijd en hoger. In plaats daarvan maken de fabrieken van de moderne tijd gebruik van de grondstoffen van de bronstijd (8 tijdperken terug) om de verhogingsfactor van x5 te bereiken.

VB : ik heb in de bronstijd de grondstof "bloemen" bemachtigd, wat automatisch betekend dat het smaaklaboratorium goederen produceert met een factor x5 verhoging.

opm: Namen in bronstijd worden automatisch aangepast.

Van de bronstijd tot en met de progressieve tijd kost het de speler enkel munten en hamers om goederen te produceren.

Vanaf de moderne tijd veranderd dit ook. Naast de munten en hamers kost het produceren van goederen (verhoogt of niet) aanvullend goederen uit het tijdperk wat drie niveau's lager ligt.

VB : Het smaaklaboratorium uit ons vorige voorbeeld (wat een verhoogde productie geeft omdat je de grondstof "bloemen" bezit) heeft naast 2400 munten en 2400 hamers ook 5 teer nodig om tot een productie van 5 smaakstoffen te komen. Helaas kan het zo zijn dat deze benodigde productie grondstoffen niet altijd met verhoging kunnen worden geproduceerd.

Er zal dan gehandeld moeten worden met buren en of gildegenoten. 

op de Pc  --- ctrl met het muiswiel kun je tabel zo groot maken als je wilt.